Cele 5 emotii care insotesc o criza personala

Analiza tuturor acelor emotii care insotesc o criza personala ne ofera indicii pentru a iesi din aceasta stare. Tesatura rezilientei este adesea alcatuita dintr-un management adecvat al acestor realitati interne.

Emotiile care insotesc o criza personala ne pot paraliza . Aceasta fractura brusca si neasteptata a prezentului ne cufunda adesea in stari pentru care nu suntem intotdeauna pregatiti psihologic. Durerea, angoasa, incertitudinea, frica… Intelegerea rolului pe care il joaca aceste realitati interne ne poate ajuta sa depasim mai eficient aceste momente.

Acum, dar… cum sa o faci? Daca exista ceva ce stim cei mai multi dintre noi, este ca atunci cand suntem implicati intr-o criza personala, exista putin loc de reflectie si pentru acea claritate mentala cu care sa luam decizii bune . Cand apare adversitatea, frica creste, iar faptul ca este asa este normal din punct de vedere evolutiv si chiar asteptat.

Sa ne gandim ca creierul nostru este inca guvernat de instincte si mecanisme de aparare foarte primitive. In acest fel, atunci cand percepe, intuieste si este constient de o amenintare sau de defectarea homeostaziei noastre interne, apare acel raspuns comun: dorinta de a fugi. Frica controleaza totul si abia reusim sa rationam cu echilibru si masura.

Cu toate acestea, merita sa ne oprim pentru un moment la ceea ce inseamna insusi cuvantul „criza”. Acest termen provine din greaca si are mai multe sensuri care converg in aceeasi idee: decizie, judecata, rezolutie, discernamant … Toate acestea ne incurajeaza fara indoiala sa intelegem un aspect simplu: suntem obligati sa depasim frica, sa trecem dincolo de ea pentru a permite noi insine sa luam noi decizii.si sa incepem o noua etapa.

Cele 5 emotii care insotesc o criza personala

Albert Einstein spunea ca fara criza nu exista merit. La randul sau, el a subliniat ca tocmai in acele momente poate iesi la iveala tot ce e mai bun, pentru ca in fiecare criza vantul este ca o mangaiere care ne poate incuraja . Acest lucru, fara indoiala, suna evocator si desi aceste idei ne inspira si ne motiveaza, este clar ca nu este usor sa facem fata acelor momente in care iau nastere instabilitatea, incertitudinea si frica.

Pe de alta parte, ceva ce stim, de asemenea, este ca nu toate crizele sunt la fel. Unele sunt amenintari clare la adresa echilibrului nostru psihologic si/sau fizic (Goldenberg, 1983). Alteori, sunt evenimente bruste care genereaza schimbari la care suntem obligati sa emitem un fel de raspuns (Rosenbaun si Calhoun, 1977).

Pe de alta parte, conceptul de „criza” este foarte complex si cuprinde multe realitati, asa cum explica doctorii Donald Coates si Katherine Eastman intr-un studiu. Aceste stari temporare de perturbare si provocare au origini infinite si afecteaza orice cohorta de varsta. De asemenea, ceva ce se vede in multe cazuri este convergenta acelorasi realitati interne.

1. Frica (nu sunt pregatit pentru asta, mi-e frica)

Frica este acea emotie reglata de amigdala noastra cerebrala . Aceasta santinela emotionala este responsabila de inducerea acestui tip de reactie atunci cand detecteaza un tip de amenintare sau eveniment neasteptat care rupe echilibrul pe care l-am avut.

Astfel, o despartire emotionala, pierderea unui loc de munca, a unei prietenii, a unui membru al familiei sau a lasa in urma ceva care a fost semnificativ pentru noi deschid instantaneu usa acelei emotii coplesitoare precum frica.

2. Furie (de ce mi se intampla asta?)

Uneori, mai mult decat o furie rasunatoare, este indignare si nedumerire. Persoana care trece printr-o criza nu inceteaza sa intrebe „de ce eu?” . Faptul ca aceasta emotie apare este de fapt un proces normal . Este obisnuit sa traim acest fapt cu o anumita furie, refuzam sa-l acceptam si chiar ne simtim neintelesi pentru el.

Incetul cu incetul, va veni acceptarea, dar mai intai, vom merge pe aceasta cale locuita de flacarile furiei.

3. Rezistenta la schimbare (ma simt neputincios, nu pot face nimic)

O alta dintre emotiile care insotesc o criza personala la inceputurile ei este impotenta. Dincolo de furie si neintelegere este ideea ca nu vom putea schimba nimic din ceea ce sa intamplat . Daca partenerul meu m-a parasit, lumea s-a sfarsit pentru mine, nu voi mai fi fericit.

Daca am pierdut un membru al familiei, lumea se opreste si nu mai exista intoarcere, totul s-a terminat. .. Aceste idei sunt recurente in primele faze ale unei crize. Idealul este sa nu ne agatam de aceste idei sau sa ne cronicizam aceste stari si sa ne permitem sa primim ajutor pentru a genera schimbari prin asumarea unor noi perspective.

4. Jena, stangacie (vreau sa scap de toata lumea si de toate)

Unii oameni le este rusine sa se vada in anumite situatii. Altii simt doar disconfort si respingere fata de toata lumea si de toate. Este obisnuit in toate cazurile sa doresti o anumita izolare, sa vrei sa te despart de realitatea imediata pentru a fi singur cu sine.

Practicarea introspectiei si amintirea personala este pozitiva pentru un timp limitat. Ajuta la reordonarea ideilor si la inceperea procesului de acceptare. Totusi, este si necesar ca incetul cu incetul sa fim capabili sa ne deschidem emotional catre ceilalti.

5. Durere emotionala (ma simt ranit, stresat, paralizat…)

Ni se poate spune de multe ori ca durerea face parte din fluxul vietii. Totusi, atunci cand traim in propria noastra piele ne dam seama ca este ceva nedrept , neasteptat si prea mare pentru a putea accepta atata suferinta.

Astfel, alte emotii care insotesc o criza personala sunt toate cele care compun durerea emotionala in sine. Este tristete, este angoasa, este lipsa de speranta, este o rana interioara care doare in fiecare clipa si pe care nu stim sa o alinam…

Dincolo de ceea ce putem crede, acceptarea si recunoasterea existentei acelei dureri emotionale si validarea acesteia, ne va ajuta la randul sau sa promovam procesul corect de coping psihologic. Lasarea tuturor acestor stari interne sa curga incetul cu incetul va favoriza alinarea suferintei si cautarea unor noi rezolutii .

In concluzie, intelegerea tuturor acelor emotii care insotesc o criza personala ne va permite, fara indoiala, sa modelam muschiul rezistentei. Nu este un proces usor sau rapid. Crizele nu se rezolva intr-o saptamana sau intr-o luna . Trebuie sa mergem pe acele cai in care durerea este inevitabil.

Cu toate acestea, cu fiecare pas pielea devine mai tare, inima se calmeaza si mintea devine mai flexibila, receptiva si creativa. Mai devreme sau mai tarziu nu vom gasi doar alinare, ci si cai noi si minunate.

Nu rata
Pe acelasi subiect