Categories
Sanatate

Care este cel mai sanatos mod de a gati si a manca oua?

Ouale sunt un aliment ieftin, dar incredibil de hranitor .

Acestea contin relativ putine calorii, dar sunt ambalate cu:

proteine

vitamine

minerale

grasimi sanatoase

diferiti oligoelemente

Acestea fiind spuse, modul in care va pregatiti ouale poate afecta profilul lor nutritiv.

O trecere in revista a diferitelor metode de gatit

Ouale sunt delicioase si extrem de versatile. Pot fi gatite in mai multe moduri diferite si sunt usor de combinat cu alte alimente sanatoase, cum ar fi legumele. Gatitul lor distruge, de asemenea, bacteriile periculoase, facandu-le mai sigure de mancare.

Iata o defalcare a celor mai populare metode de gatit:

Fiert

Ouale fierte sunt fierte in coji intr-o oala cu apa clocotita timp de 6-10 minute, in functie de cat de bine fierte doriti sa fie galbenusul. Cu cat le gatiti mai mult, cu atat galbenusul va deveni mai ferm.

Braconat

Ouale pochite se gatesc in apa putin mai rece. Sunt crapate intr-o oala cu apa care fierbe la temperaturi intre 71-82 deg C (160-180 deg F) si fierte timp de 2,5-3 minute.

Prajit

Ouale prajite sunt crapate intr-o tigaie fierbinte care contine un strat subtire de grasime de gatit.

Le puteti gati apoi ,,cu partea insorita in sus”, ceea ce inseamna ca oul este prajit pe o parte sau ,,prea usor”, ceea ce inseamna ca oul este prajit pe ambele parti.

Copt

Ouale coapte se gatesc intr-un cuptor fierbinte intr-un vas cu fund plat pana cand oul este setat.

Amestecate

Ouale amestecate se bat intr-un castron, se toarna intr-o tigaie fierbinte si se agita la foc mic pana cand se stabilesc.

Omleta

Pentru a face o omleta, ouale sunt batute, turnate intr-o tigaie fierbinte si fierte incet la foc mic, pana cand sunt solide.

Spre deosebire de ouale amestecate, o omleta nu se amesteca odata ce este in tigaie.

Gatitul face unii nutrienti mai digerabili

Gatirea oualor le face sa fie mai sigure de mancare si, de asemenea, usureaza digerarea unora dintre nutrientii lor. Un exemplu in acest sens este proteina din oua. Studiile au aratat ca devine mai digerabil atunci cand este incalzit. De fapt, un studiu a constatat ca organismul uman ar putea folosi 91% din proteine in ouale fierte, comparativ cu doar 51% in ouale crude.

Se considera ca aceasta modificare a digestibilitatii are loc deoarece caldura provoaca modificari structurale ale proteinelor din ou.

In ouale crude, compusii proteici mari sunt separati unul de celalalt si infasurati in structuri complexe, rasucite. Cand proteinele sunt fierte, caldura rupe legaturile slabe care le mentin in forma.

Proteinele formeaza apoi noi legaturi cu alte proteine   din jurul lor. Aceste noi legaturi in oul gatit sunt mai usor de digerat de catre organism.

Puteti vedea aceste schimbari care apar pe masura ce albusul si galbenusul se schimba de la un gel gros la cauciucos si ferm.

Proteina din oua crude poate interfera, de asemenea, cu disponibilitatea biotinei micronutrientilor.

Ouale sunt o sursa buna de biotina, care este un nutrient important utilizat in metabolismul grasimilor si zaharului. Este, de asemenea, cunoscut sub numele de vitamina B7 sau vitamina H.

In ouale crude, o proteina din albusurile de ou, numita avidina, se leaga de biotina, ceea ce face imposibila utilizarea organismului.

Cu toate acestea, atunci cand ouale sunt fierte, caldura determina modificari structurale ale avidinei, facandu-l mai putin eficient la legarea la biotina. Acest lucru face ca biotina sa fie mai usor de absorbit