Cum sa invingi frica de esec – Cele 10 chei!

In prezent exista o presiune mare in societate pentru a avea succes si a nu gresi. Tuturor ne-a fost frica sa nu facem greseli in diferite domenii ale vietii noastre, dar uneori aceasta frica ne poate face sa nu ne aratam intregul potential sau sa evitam anumite situatii de teama de a nu avea o performanta buna.

Daca vrei sa afli mai multe despre ce este frica de esec si ce se poate face pentru a nu te mai teme de ea, continua sa citesti articolul nostru de Psihologie-Online: Cum sa invingi frica de esec , unde vei gasi 10 sfaturi psihologice eficiente pentru a depasi frica de esec..

Frica de esec in psihologie

Frica in psihologie este o emotie de baza a fiintelor umane. Este un mecanism a carui functie este de a se adapta mediului si pericolelor acestuia, cu scopul de a favoriza conservarea si conservarea speciei. Cu toate acestea, frica poate inceta sa fie adaptativa si sa devina disfunctionala, devenind un obstacol si limitand functionarea noastra normala. In cadrul diferitelor temeri dezadaptative gasim frica de esec . Aceasta teama de esec este o teama irationala care apare atunci cand trebuie sa ne confruntam cu noi provocari si decizii in viata, dar suntem chinuiti de posibilitatea de a obtine consecinte negative sau ca performanta noastra nu este atat de corecta pe cat ne dorim.

Cauzele fricii de esec

De ce mi-e frica sa nu reusesc? Frica de esec se poate datora:

  • Interpretarea care se face situatiei, motiv pentru care este pusa in valoare intr-un mod exagerat si nerealist. Aceasta inadecvare in citirea situatiei poate duce la evitarea acesteia, deoarece este considerata a fi o situatie riscanta si ne lipsesc abilitatile de a face fata acesteia.
  • Anticiparea consecintelor consta intr-o anticipare a rezultatelor din punct de vedere negativ si catastrofal. Aceasta anticipare negativa limiteaza si incetineste capacitatea de a actiona.
  • Valoarea de sine derivata din rezultate , deci stima de sine depinde de succesul sau esecul. Puteti evita o situatie ca o modalitate de a va proteja stima de sine daca credeti ca veti face greseli.
  • Conceptul de esec , conceptualizarea subiectiva care se face despre esec este gresita si exagerata, astfel incat cea mai mica greseala poate fi apreciata ca esec de catre o persoana.
  • Asteptarile exagerate sunt scopuri si obiective de neatins care provoaca anxietate persoanei de teama de a nu le putea indeplini.
  • Evaluarea intregului si nu a partilor, performanta si procesul nu sunt evaluate pe parti sau in mod segmentat, ci doar rezultatul final. Concentrare completa si exclusiva asupra rezultatului.
  • Gandirea dihotomica se refera la gandirea in termeni alb-negru, astfel incat performanta persoanei este doar etichetata drept succes sau esec in termeni absoluti, nu exista loc pentru erori sau succese partiale.

Tipuri de frica de esec

Frica de esec poate fi intalnita in diferite domenii ale vietii. Printre cele mai frecvente temeri de esec gasim urmatoarele:

  • Frica de succes: se refera la teama pe care o traieste o persoana fata de posibilitatea de succes intr-un anumit domeniu al vietii sale. In fata acestei frici, apare autosabotajul prin care constient sau inconstient se depun eforturi pentru a impiedica aceasta posibilitate de atingere a scopului. Legat de aceasta frica de succes este stima de sine scazuta si lipsa stimei de sine, teama de a nu putea mentine o situatie de succes, teama de a fi respins de alti oameni si considerand ca succesul nu este meritat din cauza sentimentelor de inferioritate.
  • Frica de esec la locul de munca: consta in teama de a nu obtine performanta asteptata in mediul profesional si de lucru. Este de obicei cauzata de un mediu si de o cultura de presiune si cerere la locul de munca, pentru care se dezvolta teama de a lua decizii gresite si de a primi reprosuri de la oameni responsabili la locul de munca.
  • Frica de esec in dragoste: teama ca relatiile cu partenerul si sexuale sunt dezamagitoare sau ca persoana insasi nu este la inaltimea circumstantelor. Cele mai frecvente cauze sunt experientele negative anterioare si repetate in sfera cuplului, precum si stima de sine scazuta din cauza careia se dezvolta teama de respingere.
  • Frica de esec scolar: teama care apare in copilarie si se refera la teama de performanta in domeniul academic si in studii. Apare in medii de presiune excesiva pentru rezultate academice, aceasta presiune poate fi culturala, familiala si/sau scolara. In consecinta, este posibil ca oamenii sa nu-si dezvolte intregul potential si sa-si piarda motivatia pentru studii, ceea ce duce la abandonul scolar.

Frica de esec

Frica de esec poate aparea in momente diferite ale vietii noastre si intr-un mod moderat ne poate ajuta sa acordam mai multa atentie si efort sarcinilor pe care le indeplinim. Cu toate acestea, atunci cand aceasta frica devine irationala si apare in mod recurent, persistent si prea intens, este considerata fobie de esec sau atichifobie .

Aticifobie

Aceasta teama de esec este paralizanta pentru persoana care sufera de ea, asa ca evita sa faca activitatile de care se tem. In aceasta fobie, pe langa comportamentele de evitare, comportamentele inconstiente de autosabotare sunt destul de frecvente.

Simptome de atichifobie

Simptomele pe care atichifobia le include la indeplinirea unei noi sarcini in care exista posibilitatea de a esua sunt:

  • Simptome fizice , inclusiv tensiune musculara, palpitatii, ritm cardiac rapid, dureri de stomac, dureri de cap, greata, pierderi temporare de memorie si atacuri de panica.
  • Printre simptomele psihologice se numara un nivel ridicat de solicitare de sine si rigiditate, perfectionism excesiv, probleme de stima de sine, precum si anxietate si ganduri anticipative negative.

Causas de atiquifobia

Dar de ce imi este frica sa nu reusesc? In ceea ce priveste cauzele atichifobiei, inca din copilarie se identifica niveluri ridicate de pretentie , care au experimentat anterior un esec pentru care s-au simtit rusinati sau au suferit umilinta, dezvoltand conditionari datorate traumei, caracteristici de personalitate precum perfectionismul si stima de sine scazuta, precum si presiunea culturii predominante pentru a atinge perfectiunea si succesul in diferitele domenii ale vietii noastre.

Cum sa depasesti esecul: 10 chei

In continuare, listam o serie de taste pe care le puteti folosi pentru a nu va teme de esec :

  1. Evaluati riscurile in mod realist: pentru a evalua riscurile in mod mai obiectiv si pentru a evita caderea in gandirea catastrofala, analizati riscul in functie de probabilitatea aparitiei acestuia (mare, medie sau scazuta) si de severitatea consecintelor (usor daunatoare). , daunatoare sau foarte nociv). Intrebarile „ce s-ar putea intampla cel mai rau?” te pot ajuta. si „Care este probabilitatea ca acest lucru sa se intample?” In acest fel, se realizeaza o analiza mai rationala a consecintelor si nu bazata pe emotia fricii.
  2. Stabiliti obiective realiste: se refera la abordarea unor obiective realizabile pe baza disponibilitatii propriilor resurse. In acest fel, vom incepe sa vedem rezultate pozitive in curand si increderea in propriile noastre abilitati va creste. Pentru a facilita aceasta sarcina, poate fi utila stabilirea unui calendar si simplificarea scopului prin determinarea unor obiective generale si specifice.
  3. Recunoasteti emotia fricii: recunoasterea si acceptarea acestei emotii ca fiind normala si tipica oamenilor este primul pas pentru a incepe sa lucrati la ea. Pentru a avea loc o schimbare, trebuie mai intai sa acceptam situatia de la care am plecat.
  4. Identificati punctul central al fricii dvs.: a sti exact care parte a procesului specific este cea care ne provoaca frica ne poate ajuta sa ne imbunatatim modul de a face fata situatiei. Este necesar sa facem un exercitiu de introspectie si sa ne exploram propriile temeri.
  5. Planificati si anticipati situatiile: aceasta contribuie la scaderea nivelurilor de incertitudine cu care trebuie sa ne confruntam si care genereaza teama in noi. Este util sa cunoasteti si sa analizati situatia din timp, iar daca aveti nevoie, puteti exersa abilitatea de care va temeti ca nu o puteti efectua pentru a castiga mai multa siguranta si incredere.
  6. Utilizati greselile ca sursa de invatare: incercati sa va schimbati conceptia despre esec si incepeti sa considerati ca o greseala nu este un esec. Greselile sunt facute zilnic de toti oamenii, important este capacitatea de a invata de la ei si de a putea evolua si imbunatati in proces. Reflecteaza la ceea ce ai sau ai fi putut invata din greselile pe care le-ai facut de-a lungul vietii, in loc sa le consideri un esec.
  7. Indrazneste sa esuezi: una dintre cele mai eficiente modalitati de a-ti pierde frica este sa te expui la ceea ce iti este frica, sa faci greseli. Nu evita sa gresesti, incearca sa faci mici greseli pentru a verifica ca consecintele catastrofale pe care te astepti sa se intample nu au loc.
  8. Reduceti cerintele: nu solicitati un rezultat perfect si acordati mai multa atentie diferitelor parti ale procesului si mai putin rezultatului final. Impartiti sarcina sau procesul care urmeaza sa fie efectuat in parti si evaluati fiecare dintre aceste parti separat pentru a obtine o analiza partiala si nu globala.
  9. Faceti un plan B: crearea unui plan alternativ in cazul in care lucrurile nu ies asa cum ne dorim sau ne imaginam ne poate ajuta sa ne reducem disconfortul si nesiguranta in fata posibilitatii de a gresi. De asemenea, creste sansele sa ne confruntam cu situatia de temut.
  10. Efectuati exercitii de vizualizare: pentru a atinge un obiectiv este foarte util sa aplicati tehnica de vizualizare, adica sa vizualizati intregul proces si pasii care sunt necesari pentru a-l atinge, inclusiv obstacolele care pot aparea pe parcurs si modul in care le depasiti. Pot fi efectuate exercitii de respiratie si relaxare pentru a imbunatati rezultatul exercitiului in timp ce il faceti.
Nu rata
Pe acelasi subiect